hoe overleef ik de camping?

voorbereiding
heenreis
dag 1 - aankomst
dag 2 - ik wil naar huis
dag 3 - gewenning
dag 4 - zomer
dag 5 - lekker ontwaken
dag 6 - rustig op de camping
dag 7 - de laatste dag
dag 8 - terugreis

de tent
de camping
luxe of niet?
wat mis je op de camping?
streek Lot-et-Garonne
eindoordeel

handige websites
over deze site

dag 7: de laatste dag

Het is vrijdag, de laatste hele vakantiedag op Camping Espeye. Morgen zullen we richting het noorden trekken. We rijden dan huiswaarts, maar waarschijnlijk niet helemaal door naar huis. Volgens de kenners staat de laatste zwarte zaterdag op het programma. Na afgelopen zaterdag weten we wat dit kan betekenen. De kans is groot dat proberen de twaalfhonderd kilometer in één ruk af te leggen resulteert in een hoop stress, een vermoeiende rit en pas laat in de avond aankomen in Nederland. Om op zaterdag niet teveel te hoeven rijden en ook niet te vroeg op te hoeven staan zal ik vandaag nog eventjes een hotel moeten boeken. Geweldig dat je op een kleine boerencamping de daarvoor benodigde internetverbinding wel gewoon hebt. Jammer dat ik daarvoor wel in de schuur met kippenstront moet gaan zitten.

Moissac

Bij campingeigenaresse Ruth vragen we naar een leuk plaatsje om wat te gaan wandelen en lekker te lunchen. Liefst niet te ver weg, want morgen moeten we immers een flink stuk rijden. Ze wijst ons op het plaatsje Moissac, gelegen op een half uurtje oostwaarts rijden. Deze historische plaats ligt in het departement Tarn-et-Garonne, aan rivier de Tarn.

Moisac ligt op de pelgrimsroute naar Santiago de Compostela. Je ziet dan ook mensen met wandelbepakking foto’s maken voor de kerk Saint Pierre omdat het een tussenstop is op deze bedevaartstocht.
Wij besluiten het bezoek te starten met een lunch. Dit doen we bij een door Ruth aangeraden restaurantje waarbij je gezeten onder een grote boom een prachtig uitzicht hebt op het authentieke pleintje voor de kathedraal. Bij restaurant L'Auberge du Cloître eten we het dagmenu. Dit driegangenmenu wordt alleen als lunch geserveerd op donderdagen en vrijdagen. Omdat dit een vrijdag is pikken we het voordeelmenu mee, net als ongeveer 90% van de andere gasten op het terras. Voor een belachelijk laag bedrag van slechts 12,60 euro per persoon krijg je meloensoep of salade met lokale ham vooraf. Het hoofdgerecht bestaat uit gegrilde dorade of een stuk gegrilde bief die hier uit de streek komt. Het dessert bestaat uit een bordje kaas of een ijscoupe met aardbeien- en mangosorbet. Het leuke is dat er voor een groot deel met verse streekproducten gewerkt wordt. Normaal heb ik het niet zo op voordeelmenu’s, maar in dit geval zijn we allemaal aangenaam verrast door wat ons voorgeschoteld wordt. De smaak van de maaltijden is zo goed dat we bijna vrijwillig aan zouden bieden het dubbele af te rekenen. De porties zijn niet groot, maar dat is voor een lunch eerder aangenaam dan jammer. Voor wie Moissac bezoekt kan ik dit restaurantje van harte aanbevelen.

De toeristische dienst van het dorp heeft naast een Franstalige brochure ook een nette Nederlandse folder gemaakt met toeristische informatie over Moissac. Geen volledige informatie over wat je allemaal te zien hebt in het plaatsje. Het stukje papier bevat echter wel een vrij duidelijke kaart met de belangrijke bezienswaardigheden erop aangegeven. Het allerbelangrijkste op de kaart is een uitgestippelde wandelroute die je langs de mooie plekjes van Moissac brengt. Wij hebben de wandeling gelopen. Hebben er op ons gemakje met alle tussenstops zo’n twee uur over gedaan. De wandelroute was zeker de moeite waard.

kerk Saint Pierre in Moissac

L'Auberge de Cloître

heerlijk stukje bief

De temperatuur is inmiddels opgelopen naar 33 graden Celsius. Tijd om naar de camping te rijden voor een stukje zwembadbezoek. Vooral de jongedames in ons midden snakken naar het koele zwembadwater. Vrijwel alle nog aanwezige gasten hebben hetzelfde idee gehad waardoor het zwembad goed gevuld was met spelende kinderen en ouders op zoek naar verkoeling.

Omdat we geen zin hebben om de camping nog af te gaan bestellen we pizza via de camping. Binnen een half uurtje nadat ik bij Ruth de bestelling doorgegeven heb worden de pizza’s door diezelfde Ruth afgeleverd. De service dat de pizza door de campingeigenaresse persoonlijk voor je gehaald wordt heb ik nog nooit ergens meegemaakt. Daar kan geen vijfsterrenhotel tegenop. Het bevestigt de manier waarop Ruth de camping runt. Zelfs zonder de aanwezigheid van haar man zorgt ze ervoor dat de camping goed draait, dat het geheel een ziel heeft. Ruth is een geweldig persoon die haar vak uitermate goed verstaat en ervoor zorgt dat de gasten zich allemaal uitstekend thuisvoelen op Camping Espeye.

‘s Avonds voor de laatste keer voetballen met de meiden en hun overgebleven vriendinnetjes terwijl mijn vrouw de eerste spullen alvast inpakt. Na deze laatste dag op de boerencamping reizen we morgen weer naar de luxe in Nederland.
Nadat het donker geworden is gaan we allemaal nog even douchen. Terwijl ik alvast wat spullen in de auto stop worden we door een ander stel uitgenodigd om nog een borrel te komen drinken bij hen. Dat slaan we uiteraard niet af. Nadat de kinderen te slapen zijn gelegd lopen we met onze klapstoelen, de hond en de laatste voorraad wijn, kaas en olijven richting hun caravan. Zij zijn de enige mensen hier met een caravan. Het inmiddels gepensioneerde stel heeft er juist een fietstocht opzitten van Bordeaux naar de Middellandse Zee. Woensdag kwamen ze terug op de camping.
Na een gezellige afsluiting van de avond met een goed gesprek en een paar glaasjes wijn keren we rond middernacht huiswaarts. Tijd om te gaan slapen voordat we huiswaarts keren.