hoe overleef ik de camping?

voorbereiding
heenreis
dag 1 - aankomst
dag 2 - ik wil naar huis
dag 3 - gewenning
dag 4 - zomer
dag 5 - lekker ontwaken
dag 6 - rustig op de camping
dag 7 - de laatste dag
dag 8 - terugreis

de tent
de camping
luxe of niet?
wat mis je op de camping?
streek Lot-et-Garonne
eindoordeel

handige websites
over deze site

dag 4: zomer

Om negen uur wordt het hele gezin wakker. De lucht is strakblauw, het belooft voor het eerst een echt zomerse dag te worden. Met dat vooruitzicht in gedachte besluiten we vandaag lekker rustig aan te doen. Dat voornemen verandert als snel doordat ik op het idee kom om dan vandaag in ieder geval even te gaan vissen met de meiden. Mijn vrouw heeft vanuit Nederland wat goedkope bamboehengels meegenomen omdat vooral de oudste aangegeven heeft dat ze graag met papa een keer wil vissen.

markt in Valence d'Agen

Op het moment dat we net klaar zijn met ons ontbijt horen we dat het in het plaatsje Valence markt is tot en met half één ‘s middags. Het lijkt erop dat de hele camping daar naartoe is, want het is ineens akelig stil op de camping. Omdat dit betekent dat de verse vriendjes en vriendinnetjes van de meiden ook niet aanwezig zijn valt ons voornemen om lekker te rusten terwijl het kroost met andere kinderen speelt volledig in duigen. We besluiten dan om ook maar de auto in te stappen en de markt te bezoeken. Kunnen we daarna meteen doorrijden om te gaan vissen.

De markt in Valence d'Agen is veel groter dan wat we verwacht hadden. Parkeren was niet eenvoudig omdat de markt het hele centrum van het plaatsje in beslag nam. We hadden echter geluk en toch snel een mooi plaatsje gevonden. Op de markt is het eerste kraampje wat we zien een typische Fransoos met allerlei lekkere soorten droge worst. Uiteraard is dit meteen een worstje kopen want het proeven van lokale specialiteiten is voor ons een belangrijk onderdeel van een vakantie. Na de worstjes ontdekken we dat de markt zeer veel lokale lekkernijen te bieden heeft. Kraampjes vol met heerlijke kazen, olijven, vlees, wild, honing, marmelade en bakkersspecialiteiten passeer je voordat je aankomt op plekken waar men gebruiksartikelen tegenkomt zoals ondergoed, tassen en keukengerei.
Aansluitend nog een drankje op zo’n typisch Frans terrasje waarbij je de marktlui hun spullen in ziet laden in voornamelijk Franse bestelautootjes.

de dinsdagmarkt in Valence

lekkere worsten op de markt

vissen

De middag is inmiddels aangebroken. We rijden naar een plekje langs het kanaal waar we gisteren mensen zagen zitten vissen. Hengels uitgepakt, brood aan de haak en vissen maar. De stukjes stokbrood die we tot een deegbolletje poogden te kneden bleven maximaal enkele minuten aan de haak zitten. We schakelden daarom snel over op ander aas: de op de markt aangeschafte ansjovis in marinade. Dit bleef wel aan onze halen zitten. Tot bijtende vis heeft het echter niet geleid. Na een half uurtje tot drie kwartier wachten op een vis aan de haak beseften we allemaal dat dit niet echt ‘ons ding’ is. Een beetje staren naar een dobbertje in de hoop dat het ondergaat biedt ons wat teveel rust. Voor goede verse vis gaan wij wel naar een viswinkel.

zomers

De temperatuur is opgelopen naar ruim zomerse waardes. In de zon voelde het goed warm aan. We lieten het vissen daarom snel voor wat het was en gingen terug naar de camping. Tijd voor de meiden om te gaan zwemmen. Rondom het zwembad hadden zich ook andere Nederlandse gasten met hun kinderen verzameld waardoor onze meiden weer fijn met hun kameraadjes konden spelen. Mijn vrouw heeft lekker langs het zwembad van haar boek kunnen genieten, ik heb lekker wat lectuur doorgebladerd en eventjes wat e-mails verstuurd.

speciale wifi-zone

De aanwezige draadloze internetverbinding is niet zo sterk waardoor je voor goed bereik de schuur van het woonhuis in moet. Je zit dan op een stoeltje tussen de wasmachines, vliegen en kippenstront te surfen op je iPad of laptop. Niet het meest comfortabele maar wel gratis. Is toch wat anders dan 20 tot 25 euro per dag betalen voor een internetverbinding in je kamer van een vijfsterrenhotel. Het zorgt er ook meteen voor dat je geen uren zit te internetten maar alleen het noodzakelijke doet, even kijkt wat voor weer het lokaal en in Nederland wordt en het laatste nieuws eventjes leest.

paella

‘s Avonds hebben we paella-avond op de camping. Eigenaresse Ruth heeft voor iedereen die zich opgegeven heeft paella met een gegrilde kippenpoot besteld bij de plaatselijke auberge. Alle Nederlanders hadden zich opgegeven en zaten op het terras. Na de heerlijke maaltijd gingen de kinderen lekker hun eigen gang en konden de volwassenen natafelen met wijn, koffie en likeur op het terras. Toen de avond inviel en de kinderen zichtbaar moe begonnen te worden keerden de meesten weer huiswaarts. Het was een gezellige avond. Het campingleven begint langzamerhand steeds beter te worden.

de wifi-zone op de camping